ACTIVIDAD DOCENTE

Seminarios

Seminario A

Investigación en psicología aplicada orientada a la intervención y su transferencia

Director del seminario: Dr. José M. Peiró

Planteamiento general

Los cambios en las sociedades son en muchas ocasiones complejos y desafiantes. Los aportes de la ciencia a la mejora de las necesidades y el progreso de la sociedad se han evidenciado en múltiples ocasiones y es por ello que la investigación ha alcanzado una alta reputación en el progreso y solución de problemas, riesgos y amenazas. Los logros de la ciencia se han producido a través de una variedad de estrategias como la tecnología, el desarrollo de productos y servicios, y la formación y educación para la práctica profesional compleja y altamente calificada. En este contexto, la ciencia pretende no sólo explicar la realidad, los hechos y fenómenos, sino también desarrollar y establecer nuevas realidades identificando los principios basados ​​en el conocimiento para diseñarlas. Simon (1957) distinguió las ciencias de lo natural de las de lo artificial, indicando que las primeras tienen como objetivo determinar las leyes naturales que rigen las relaciones entre fenómenos y las  segundas persiguen establecer normas y reglas sobre cómo han de ser los fenómenos y artefactos artificiales. Por su parte Lewin señaló que “no se puede entender un sistema hasta que se intenta cambiarlo”. Eso significa que una estrategia muy productiva para estudiar los fenómenos humanos y sociales es a través de su el cambio. Como Schein (1996) señaló en sus comentarios a este dictamen de Lewin, es un error conceptual separar la noción de diagnóstico de la noción de intervención. “Esa distinción nos viene de los esfuerzos científicos donde existe una mayor separación entre el investigador y el investigado, particularmente de la medicina donde se supone que los procesos físicos son algo independientes de los procesos psicológicos” (p.64). Por lo tanto, no se puede entender correctamente un sistema social (p.e. una organización) sin considerar sus cambios. 

Los cambios que se vienen produciendo en diferentes niveles tienen un tremendo impacto en nuestras sociedades y algunos de ellos requieren estrategias disruptivas e innovadoras para su gestión y afrontamiento.  

Las ciencias del diseño han tenido avances importantes y en los últimos años  y están alcanzando relevancia en las ciencias sociales y organizacionales. Un diseño participativo sistemático, basado en evidencia, que involucre a las diferentes partes interesadas es útil para orientar el análisis de necesidades, el diseño conceptual y estructural, la implementación y la evaluación, con especial atención a las dinámicas psicosociales.  

Es inherente a la psicología aplicada abordar las estrechas y complejas relaciones entre ciencia y práctica y determinar cómo la evidencia obtenida debe ser contextualizada y utilizada apropiadamente para las intervenciones profesionales. Eso implica entender y llevar a cabo las diferentes etapas del complejo proceso que se necesita para transferir los  resultados de la investigación al mercado ya la sociedad, donde pueden ser de valor y utilidad. Los diferentes tipos de investigación deben combinarse de manera fructífera y productiva para lograr el progreso científico y la eficacia profesional. 

Objetivo general  

Promover los conocimientos, habilidades y actitudes relevantes sobre las investigaciones de intervención en el área de la psicología aplicada, en especial la organizacional, desde un enfoque basado en la evidencia y orientado a la transferencia para atender a demandas y necesidades socialmente relevantes. 

Contenidos principales 

Se trabajarán los siguientes aspectos: 

  • Identificación de grupos de interés y de las demandas para el diseño de una intervención. 
  • Análisis de literatura sobre intervención en un determinado ámbito, para determinar el estado del arte que fundamente una determinada intervención (SOAREA).
  • La lógica y el proceso del diseño de intervenciones.
  • La evaluación de las intervenciones.  
  • Investigación para validar las intervenciones y su publicación. 
  • Más allá de la comunicación científica a otros investigadores: transferencia al mercado y estrategias para el escalamiento. 

Metodología 

El seminario utilizara una metodología activa y se realizaran diversos ejercicios y actividades prácticas para abordar las diferentes cuestiones mencionadas. 

Referencias 

Burgess, M. G., Brough, P., Biggs, A., & Hawkes, A. J. (2020). Why interventions fail: A systematic review of occupational health psychology interventions. International Journal of Stress Management, 27(2), 195–207. https://doi.org/10.1037/str0000144 

Nielsen, K (2013). How can we make organizational interventions work? Employees and line managers as actively crafting interventions. Human Relations. 66, 1029-1050. DOI: 10.1177/001872671347716 

Schein, E. H. (1996). Kurt Lewin’s change theory in the field and in the classroom: Notes toward a model of managed learning. Systems practice, 9(1), 27-47   

Seminario B

Culture and Social-Personality Processes: Conceptual and Methodological Issues

Directora del seminario: Dra. Verónica Benet-Martínez

Overall Description

This workshop will examine a selection of issues related to the study of culture/ethnicity and social-personality processes (e.g., social cognition, attribution, values, personality broadly defined, identity, well-being, etc.). The seminars will summarize the state of the art work on these issues conducted by Verónica Benet-Martínez and other researchers, with a special emphasis on methodological issues and recent theoretical developments (e.g., switch from a focus on between-group cultural differences to within-individual cultural dynamics, impact of multiculturalism and globalization on the individual, etc.).

Specific Goals

This workshop will provide interested PhD students and postdocs with an opportunity to (1) meet Prof. Benet-Martinez and learn about her cultural social-personality research, (2) learn about the state of the art in cultural/cross-cultural psychology, (3) give attendees an opportunity to incorporate questions pertaining to culture/ethnicity/diversity into their own research activities, and (4) discuss more practical and professional issues related to doing research across cultures and ethnicities? (e.g., how to enlist relevant cultural informants/collaborators, consideration of ethics, measurement equivalence issues, replicability concerns). 

Format

Lectures, discussions, and student-lead presentations. 

What is (Cross)Cultural Psychology?  

Cultural psychology, a thriving field within psychology, examines how culture and ethnicity influence psychological processes such as social cognition, emotion, motivation, personality, self-concept, and interpersonal behavior (i.e., how culture makes who you are). Cultural psychology also examines how individuals, in turn, construct culture individually and collectively (i.e., how you make culture).  

Long-standing migration trends, rapid globalization, and the speed of travel and communication have brought unprecedented levels of cultural diversity. As a consequence, many individuals are no longer socialized in and exposed to a single culture. This means that cultural psychology is also increasingly concerned with the study of globalization and multicultural identity and experiences.  

Ultimately, cultural psychology helps us gain a better appreciation for the ways in which culture and human psyche mutually constitute each other, and enhances your ability to deal with and understand variations in human behavior across cultures and ethnic groups. 

References

Benet-Martínez, V. (2008). Cross-cultural (personality) research: Conceptual and methodological issues. In R.W. Robins, R.C. Fraley, & R. Krueger (Eds.), Handbook of research methods in personality psychology. New York, NY: Guildford Press.

Benet-Martínez, V. (2018). Multicultural identity and experiences: Cultural, social, and personality processes. In K. Deaux & M. Snyder (Eds.), The Oxford Handbook of Personality and Social Psychology (2nd edition). New York, NY: Oxford University Press.

Benet-Martinez, V. (2021). Culture and personality processes: Some basic tenets and current directions. In Rauthmann, J. (Ed.), Handbook of personality dynamics and processes. Elsevier Press.

Cohen, A. B. (2009). Many forms of culture. American Psychologist, 64, 194-204.

Galinsky, A. D., Todd, A. R., Homan, A. C., Phillips, K. W. et al. (2015). Maximizing the gains and minimizing the pains of diversity: A policy perspective. Perspectives on Psychological Science, 10, 742-748.

Gelfand, M. J. et al. (2011). Differences between tight and loose cultures: A 33-nation study. Science, 332, 1100-1104.

Henrich, J., Heine, S. J., & Norenzayan, A. (2010). Most people are not WEIRD. Nature, 466, 29-29.

Hong, Y., Morris, M., Chiu, C., & Benet-Martinez, V. (2000). Multicultural minds: A dynamic constructivist approach to culture and cognition. American Psychologist, 55, 709-720.

Lee, H., Shimizu, Y., Masuda, T., & Uleman, J. S. (2017). Cultural differences in spontaneous trait and situation inferences. Journal of Cross-Cultural Psychology, 48, 627-643.

Leung, A. K. Y., & Cohen, D. (2011). Within-and between-culture variation: Individual differences and the cultural logics of honor, face, and dignity cultures. Journal of personality and social psychology, 100, 507.

Markus, H. R., & Kitayama, S. (2010). Cultures and selves: A cycle of mutual constitution. Perspectives on Psychological Science, 5, 420-430.

Mesquita, B., Boiger, M., & De Leersnyder, J. (2017). Doing emotions: The role of culture in everyday emotions. European Review of Social Psychology, 28, 95-133.

Morris, M. W., Chiu, C. Y., & Liu, Z. (2015). Polycultural Psychology. Annual Review of Psychology, 66, 631-659.

Na, J., Grossmann, I., Varnum, M. E., Kitayama, S., Gonzalez, R., & Nisbett, R. E. (2010). Cultural differences are not always reducible to individual differences. Proceedings of the National Academy of Sciences.

Nguyen, A.M., & Benet-Martínez, V. (2013). Biculturalism and adjustment: A meta-analysis. Journal of Cross-Cultural Psychology. 44, 122-159.

Oishi, S., Kushlev, K., & Benet-Martínez, V. (2021). Culture and personality. In O.P. John & R.W. Robins (Eds.), Handbook of personality: Theory and research (4th edition). New York, NY: Guilford Press.

Schwartz, S., Unger, J., Zamboanga, B., & Szapocznik, J. (2010). Rethinking the concept of acculturation: Implications for theory and research. American Psychologist, 65, 237–251.

Sng, O., Neuberg, S. L., Varnum, M. E. W., & Kenrick, D. T. (2018). The behavioral ecology of cultural psychological variation. Psychological Review, 125, 714-743.

Varnum, M. E., Grossmann, I., Kitayama, S., & Nisbett, R. E. (2010). The origin of cultural differences in cognition: The social orientation hypothesis. Current Directions in Psychological Science, 19, 9-13.

Wang, Q. (2016). Why should we all be cultural psychologists? Lessons from the study of social cognition. Perspectives on Psychological Science, 15, 583-596.

Talleres

Taller 1

Introducción a la Ciencia de Datos con R

Director del Taller: Dr. David Leiva

Descripción

Este curso se ha pensado como un taller de tipo práctico en el que se introducirá a los participantes en la Ciencia de Datos mediante el software estadístico de libre distribución R. Puesto que se trata de un lenguaje de programación y su aprendizaje puede resultar costoso, se utilizarán numerosos ejemplos que faciliten el dominio de la sintaxis básica. A lo largo de las sesiones se capacitará a los participantes a ser autónomos en aquellas técnicas básicas relacionadas con la visualización de datos, la modelización estadística así como en la elaboración de informes técnicos con herramientas de R en combinación con programas como LATEX o Markdown. Dado el carácter eminentemente práctico del curso, éste debería realizarse en aula de ordenadores o bien que cada participante lleve un ordenador portátil.

Programa del curso

1. Primeros pasos con R (2h)

  • Instalación y ejecución de R.
  • RStudio: una IDE para R.
  • Introducción al tidyverse.

2. Visualización de datos con R (2h)

  • Paquetes gráficos básicos.
  • ggplot2 y otros paquetes.

3. Modelización estadística con R (2h)

  • Ejemplos de modelos estadísticos.
  • Modelización con tidymodels.

4. Investigación reproducible con R (4h)

  • Generación de documentos conknitryRMarkdown.
  • Desarrollo de aplicaciones dinámicas con Shiny.

Recursos

Conviene trabajar previamente estos 2 recursos para un buen aprovechamiento del taller.

Instalación de R y RStudio:
https://learnr-examples.shinyapps.io/ex-setup-r/

Programación básica con R:
https://posit.cloud/learn/primers/1.2

Bibliografía

Esto es simplemente una selección de libros que pueden ser de utilidad para complementar lo que se va a tratar durante el taller.

Gandrud, C. (2020).Reproducible research with R and RStudio(3rd. Ed.). BocaRaton, FL: Chapman & Hall/CRC.

Murrell, P. (2019).R graphics. (3rd. Ed.). Boca Raton, FL: Chapman & Hall/CRC.

Wilke, C. O. (2019).Fundamentals of Data Visualization. (2nd. Ed.). Sebastopol,CA: O’Reilly.

Whickam, H, Grolemund, G. (2023).R for Data Science. (2nd. Ed.). Sebastopol,CA: O’Reilly.

Xie, Y. (2017).Dynamic documents with R and knitr(2nd. Ed.). Boca Raton, FL:Chapman & Hall/CRC.

Xie, Y., Allaire, J. J., & Grolemund, G. (2018).RMarkdown: The definitive guide(2nd. Ed.). Boca Raton, FL: Chapman & Hall/CRC.

Taller 2

Scientific writing skills workshop

Directoras del Taller: Dra. Soledad de Lemus Martin y Dra. Rotem Kahalon, Bar Ilan University

During this course, you will become familiar with the skills needed to write and edit an academic paper for publication. In each session, a specific topic will be presented, and participants will share knowledge and learn relevant skills through concrete examples and interactive discussion. This is a hands-on course – you are expected to bring something you are currently working on. During the course we will analyze the process of academic writing by writing, reviewing, and editing our own work and our peers’ work. 

Course goals

In this course you will learn and practice the following skills: 

  1. How to present your work to others – creating an elevator pitch 

It’s not all about writing… learning how to present your work verbally is an essential skill. Elevator pitches work well to put in a good word for you with someone who interests you professionally, at an educational level, or in your career. As a way to break-the-ice and get to know each other better, we will start with a max. 3-minutes elevator pitch of your research (no slides please!).  

  1. How not to get lost in the literature 

The scientific literature we are attempting to cover is often enormous. How do you keep yourself from drowning in the sea of literature? We will provide key points on how you can do your own literature review in an efficient way. 

  1. How to engage in critical reading and writing 

How to find lacunas in the literature and how to address them in your work. 

  1. How to select an outlet and structure your writing – drafting an outline for a scientific paper. 

Many students write without thinking about structure yet drafting an outline for their paper while keeping a specific scientific outlet in mind is necessary for publication. 

  1. How to write a scientific paper 

We will discuss the writing process for each section of a paper, how to write clear arguments, using statements, reasons, and supporting evidence. We will also discuss how you can write clear and concise paragraphs within each section, how to present data, and the right way to use someone else’s findings to avoid plagiarism.  

  1. How to follow APA 7 guidelines  

Following APA guidelines is necessary. It also signals the editor and reviewers that you take things seriously. Sloppiness here can make it easier to reject your submission.  

  1. How to do open science  

Our discussion will focus on when, why, and how we should preregister our work and how we can use different open science platforms in our research. 

  1. Tools to improve your writing 

Recent tools, such as ChatGTP and Wordtune, can help you write in English even if it is not your first language. We will learn how we can use these tools in our writing process, but also discuss the ethical considerations around them. 

  1. How to handle a review 

The process of scientific writing has many iterations – from your coauthors to reviewers and editors, you will need to get used to getting feedback, and making the best out of it. We will practice how to plan a revision and write a rebuttal letter. 

Readings 

Vail, R. V. (2018). Scientific Writing for Psychology: Lessons in Clarity and Style. SAGE Publishing. Second Edition.  

Silvia, P. J. (2015). Write it up: Practical strategies for writing and publishing journal articles. American Psychological Association. 

Open science 

Pennington, C. (2023). A Student’s Guide to Open Science: Using the Replication Crisis to Reform Psychology. 

Shrout, P. E., & Rodgers, J. L. (2018). Psychology, science, and knowledge construction: Broadening perspectives from the replication crisis. Annual review of psychology, 69, 487-510.‏ 

Examples of 3-minutes presentations 

https://threeminutethesis.uq.edu.au/watch-3mt